Zasada działania?
System RedLight to zautomatyzowany system monitorowania skrzyżowań, który wykorzystuje kamery do wykrywania naruszeń związanych z sygnalizacją świetlną. Jego głównym celem jest redukcja wypadków poprzez rejestrację wykroczeń, takich jak: Przejazd na czerwonym świetle – kamery aktywują się 2 sekundy po zapaleniu czerwonego światła, aby uniknąć karania kierowców, którzy zdążyli wjechać na skrzyżowanie na żółtym świetle.
Nieprawidłowe zachowanie na zielonej strzałce – kierowca musi zatrzymać się przed sygnalizatorem przed skrętem warunkowym. System rejestruje każde naruszenie tego przepisu.
Kamery dokumentują przód i tył pojazdu, odczytują tablice rejestracyjne i przesyłają dane do Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD), gdzie operatorzy weryfikują wykroczenia przed wystawieniem mandatu.
Lokalizacje
System RedLight działa w 47 punktach (zarejestrował 60 509 wykroczeń niezastosowania się do czerwonego sygnału świetlnego), a do połowy 2025 r. ma ich być 60. Najbardziej znane lokalizacje to: Łódź: Rondo Inwalidów (ul. Puszkina/Rokicińska), al. Włókniarzy z ul. Drewnowską, Kraków: Skrzyżowanie ul. Zakopiańskiej, Wadowickiej, Brożka i Tischnera, Warszawa: Skrzyżowanie ul. Hynka, Łopuszańskiej i Al. Krakowskiej (28 kamer),Wrocław: Ul. Szczecińska i Średzka, Poznań: Rondo Kaponiera.
Rekordzista
Najwięcej wykroczeń odnotowano na rondzie Inwalidów w Łodzi. W 2024 r. system zarejestrował tam 7 000 przypadków (od kwietnia do końca roku), co przełożyło się na mandaty o łącznej wartości 3,5 mln zł. Inne „gorące” punkty: Wrocław (ul. Gądowianka, Na Ostatnim Groszu) – 12 558 wykroczeń w 2023 r., Nowy Sącz – 4 944 mandaty w 2023 r. System RedLight „zarobił” już 30 milionów złotych.